Une soirée ordinaire, fin décembre à new York. Joan didion s'apprête à dîner avec son mari, l'écrivain John gregory dunne - quand ce dernier s'écroule, victime d'une crise cardiaque foudroyante. Pendant une année entière, elle essaie de se résigner à la mort de son compagnon et de s'occuper de leur fille, gravement malade. dans un récit sobre et sans complaisance, l'auteur raconte la folie du deuil et dissèque, entre sécheresse clinique et monologue intérieur, une expérience indicible - et sa rédemption par la littérature. Best-seller encensé par la critique aux États-unis, L'Année de la pensée magique, déjà considéré comme un classique, a été couronné par le national Book Award. Un livre bouleversant sur le deuil. Son deuil. Un style sans pareil, où même les larmes sont sèches. Claude Arnaud, Le Point.
Maria a tourné dans deux films d'avant-garde remarqués, mais à trente-six ans, elle se sent déjà à bout de souffle. Sa carrière d'actrice à peine commencée s'enlise, son mariage avec le réalisateur Carter Lang se solde par un échec, et sa petite fille Kate souffre de troubles mentaux. Alors Maria navigue à vue. Entre alcool, rencontres sans lendemain et longues errances en voiture, elle tente désespérément de se reconstruire...
Dans une langue très visuelle, Mauvais joueurs brosse le portrait poignant d'une jeune femme à la dérive, et celui de Hollywood, entre misère affective et glamour.Paru pour la première fois en France au début des années 1970, ce livre culte de Joan Didion n'a rien perdu de sa puissance. Un grand roman américain qu'il est urgent de redécouvrir.La magistrale chronique d'une déliquescence existentielle. Estelle Lenartowicz, L'Express.Un roman porté par une écriture étincelante, aussi sèche que visuelle. Serge Bressan, Ouest-France.Traduit de l'anglais (États-Unis) par Jean Rosenthal.
En 1970, Joan Didion sillonne la Louisiane, le Mississippi et l'Alabama pour essayer de comprendre ce « Sud profond », enfermé dans ses certitudes, encore marqué par le système féodal des planteurs de coton.
Six ans plus tard, elle se rend à San Francisco au procès de Patry Hearst, cette jeune héritière enlevée par un groupuscule révolutionnaire et touchée par le syndrome de Stockholm. Une occasion pour la Californienne Joan Didion de réfléchir à cette terre - la sienne - tournée depuis toujours vers l'avenir, ainsi qu'à l'histoire de sa famille.
Deux voyages, et deux carnets de notes. Jamais publié jusqu'ici, ce double journal nous offre un témoignage inédit et passionnant de l'une des plus grandes intellectuelles des États-Unis. L'acuité du regard de Joan Didion fait mouche, et ses observations nous permettent de mieux comprendre l'Amérique de ces années-là. Un éclairage étonnant sur une époque que l'on croyait révolue et que l'on redécouvre plus actuelle que jamais.
La presse, la politique, la Californie, les femmes : on retrouve déjà dans ce recueil rassemblant des chroniques rédigées entre 1968 et 2000, ceux qui deviendront les thèmes de prédilection de l'icône des lettres américaines. Qu'elle raconte ses débuts au magazine Vogue, une réunion des Joueurs Anonymes, qu'elle analyse la presse locale underground ou qu'elle s'interroge sur les publications posthumes des écrivains, c'est finalement toujours l'Amérique qu'elle scrute, dans toutes ses vérités et ses contradictions.
Publiés en français pour la première fois, ces textes semblent répondre à une même question : « pourquoi écrire ? ». Elle y évoque le style, la sincérité de l'écriture à la première personne, la genèse de ses trois premiers romans et le parcours qui l'a conduite à devenir l'écrivaine que nous connaissons aujourd'hui et qui continue d'inspirer des générations d'auteurs. Joan Didion n'a de cesse de nous faire rire et de nous surprendre par la finesse de sa réflexion, toujours portée par une liberté de ton, un style incisif et empathique, ainsi que le sens de la formule. L'acuité du regard de cette figure mythique de la littérature américaine brille ici dans toute sa modernité et sa puissance visionnaire.
Après avoir érigé un inoubliable tombeau littéraire à l´homme de sa vie (L'Année de la pensée magique), Joan Didion adresse, dans Le Bleu de la nuit, un vibrant hommage funèbre à leur fille, décédée quelques semaines à peine avant la parution de la Pensée magique aux Etats-Unis. Mais qu´on ne se méprenne pas : loin d´être une « suite » de la Pensée magique, ce récit serait plutôt son image en miroir, une variation inversée. On y retrouve, intactes, la puissance et la singularité de l´écriture de Didion : sèche, précise, lumineuse face à la nuit. Dans un puzzle de réminiscences et de réflexions (sur la mort, bien sûr, mais aussi sur les mystères de la maternité, de l´enfance, de la maladie, de la vieillesse, de la création...), l´auteur mène un combat acharné contre les fantômes de la mélancolie, des doutes et des regrets. Poignante sans jamais verser dans le pathétique, d´une impitoyable honnêteté envers elle-même sans jamais céder aux sirènes de la complaisance ou de l´impudeur, elle affirme une fois de plus, au crépuscule de son existence, sa foi dans les forces de l´esprit et de la littérature.
Grace se donne pour mission de témoigner de l'histoire de Charlotte. Les deux femmes sont américaines, leurs chemins se croisent dans une petite république d'Amérique centrale où Grace vit depuis des années. Quand Charlotte s'y installe pour tenter de retrouver sa fille Marine, elle ne soupçonne pas que son destin va se jouer dans ce pays rongé par la violence et la corruption. Grace, placée au coeur de la classe dirigeante de l'État par son mariage, essaie de l'aider, même si elle est incapable de comprendre les passions de Charlotte, une femme qui engage sa vie sans concessions, jusqu'à se perdre.Une remarquable enquête psychologique, irriguée par une exceptionnelle acuité de l'humain. Un roman tout ensemble intimiste et politique, à la beauté austère, parfois aveuglante pourtant, que le pessimisme stoïque de la grande Joan Didion transfigure en une admirable méditation sur la déréliction. Nathalie Crom, Télérama.Traduit de l'anglais (États-Unis) par Gérard-Henri Durand
Après L'Année de la pensée magique écrit à la mort de son mari, Joan Didion adresse un vibrant hommage à sa fille, Quintana, décédée peu après. On y retrouve, intactes, la puissance et la singularité de son écriture : sèche, précise, lumineuse. Dans un puzzle de réminiscences et de réflexions (la mort, les mystères de l'enfance, la maternité, la vieillesse et la création), l'auteur se bat contre les fantômes de la mélancolie, des doutes et des regrets. Poignante, d'une impitoyable honnêteté envers elle-même, sans céder à la complaisance ni à l'impudeur, Joan Didion incarne la foi dans les forces de l'esprit et de la littérature.
Ce livre est insoutenable : parce qu'il évite tout pathos, qu'il est dur et juste, terriblement juste. Parce qu'il tente de trouver des signes à ce soudain effondrement du monde, ce qui annonçait, ce qu'elle n'a pas vu. Insoutenable, parce qu'il est beau, vrai et direct. Christine Marcandier, Médiapart.
Lily Knight et Everett McClellan, héritiers d'une longue lignée de pionniers californiens, forment un couple qui, à l'aube des années 1960, voit s'écrouler son empire sous le poids accumulé des faux-semblants, des non-dits et des trahisons. Le récit démarre par un coup de feu, dont la détonation propulse le lecteur vingt ans en arrière, aux origines de ce lent effondrement. Armée d'un lyrisme puissant et teinté d'ironie, Joan Didion tord le cou aux clichés romanesques pour dresser en visionnaire le tableau d'une Amérique à bout de rêves, entrée dans une saison crépusculaire dont elle ne ressortira plus. Le premier roman, paru en 1963, de Joan Didion, l'auteur de L'Année de la pensée magique et du Bleu de la nuit.
Une tragédie américaine étouffante et crépusculaire. Elisabeth Philippe, Les Inrockuptibles.
Une fresque balzacienne qui, aux confidences d'une femme mystifiée, ajoute l'anatomie d'un couple naufragé. André Clavel, Le Temps.
Twelve early pieces never before collected that offer an illuminating glimpse into the mind and process of Joan Didion.
Mostly drawn from the earliest part of her astonishing five-decade career, the wide-ranging pieces in this collection include Didion writing about a Gamblers Anonymous meeting, a visit to San Simeon, and a reunion of WWII veterans in Las Vegas, and about topics ranging from Nancy Reagan to Robert Mapplethorpe to Martha Stewart.
Here are subjects Didion has long written about - the press, politics, California robber baronsac, women, the act of writing, and her own self-doubt. Each piece is classic Didion: incisive and, in new light, stunningly prescient.
From one of America's iconic writers, a portrait of a marriage and a life -- in good times and bad -- that will speak to anyone who has ever loved a husband or wife or child. A stunning book of electric honesty and passion.
Joan Didion''s hugely influential collection of essays which defines, for many, the America which rose from the ashes of the Sixties. We tell ourselves stories in order to live. The princess is caged in the consulate. The man with the candy will lead the children into the sea. In this now legendary journey into the hinterland of the American psyche, Didion searches for stories as the Sixties implode. She waits for Jim Morrison to show up, visits the Black Panthers in prison, parties with Janis Joplin and buys dresses with Charles Manson''s girls. She and her reader emerge, cauterized, from this devastating tour of that age of self discovery into the harsh light of the morning after.
From one of our most powerful writers, a work of stunning frankness about losing a daughter.
From one of the most important chroniclers of our time, come two extended excerpts from her never-before-seen notebooks - writings that offer an illuminating glimpse into the mind and process of a legendary writer. Joan Didion has always kept notebooks: of overheard dialogue, observations, interviews, drafts of essays and articles Here is one such draft that traces a road trip she took with her husband, John Gregory Dunne, in June 1970, through Louisiana, Mississippi, and Alabama. She interviews prominent local figures, describes motels, diners, a deserted reptile farm, a visit with Walker Percy, a ladies'' brunch at the Mississippi Broadcasters'' Convention. She writes about the stifling heat, the almost viscous pace of life, the sulfurous light, and the preoccupation with race, class, and heritage she finds in the small towns they pass through. And from a different notebook: the "California Notes" that began as an assignment from Rolling Stone on the Patty Hearst trial of 1976. Though Didion never wrote the piece, watching the trial and being in San Francisco triggered thoughts about the city, its social hierarchy, the Hearsts, and her own upbringing in Sacramento. Here, too, is the beginning of her thinking about the West, its landscape, the western women who were heroic for her, and her own lineage.
Joan Didion''s savage masterpiece, which, since first publication in 1968, has been acknowledged as an unparalleled report on the state of America during the upheaval of the Sixties Revolution. We forget all too soon the things we thought we could never forget. We forget the loves and the betrayals alike, forget what we whispered and what we screamed, forget who we were In her non-fiction work, Joan Didion not only describes the subject at hand - her younger self loving and leaving New York, the murderous housewife, the little girl trailing the rock group, the millionaire bunkered in his mansion - but also offers a broader vision of the world, one that is both terrifying and tender, ominous and uniquely her own.
A memoir of land, family and perseverance from one of the most influential writers in America.
An engrossing examination of political and personal life in Central America, from the award-winning author of The Year of Magical Thinking. Writing with the economical swiftness and concentrated perception that has made her one of America''s most distinguished writers, Joan Didion creates a gleaming novel of innocence and evil. Set in the ruined Central American nation of Boca Grande, A Book of Common Prayer is the story of two American women and their conflicting experiences of wealth, politics and personal history. We follow the intriguing life of Grace Strasser-Mendana - an American expatriate and member of one of Boca Grande''s most influential families - alongside the story of Charlotte Douglas, whose daughter Medin has run off with a group of Marxist radicals. What follows is an exploration of the women''s ability to make sense of the behaviour that surrounds them, as their worlds are made hazy by the atmosphere of evil and innocence that envelops their strained and entangled lives. Writing with her inimitable mix of candid emotional frankness and razor-sharp political astuteness, Joan Didion''s third novel is at once utterly particular whilst emblematic of an age of unscrupulous authority and seemingly inevitable bloodshed.
A thrilling and exhilarating exploration of U.S. politics in Central America from Joan Didion, the hugely acclaimed author of The Year of Magical Thinking. It is 1984. Journalist Elena McMahon, watching her evasive, gruff father''s life ebbing away before her, clutches at understanding him to grasp little more than air. But harder, keener forces impel her to do his bidding, to go naked into a ''situation'' in Central America, because ''things were hotting up again''.
A profoundly disturbing novel that ruthlessly dissects American life in the late 1960s, from the author of The White Album and The Year of Magical Thinking . Benny called for a round of Cuba Libres and I gave him some chips to play for me and went to the ladies'' room and never came back. Somewhere out beyond Hollywood, hollowed-out actress Maria Wyeth''s life plays out in a numbing routine of perpetual freeway driving. In her early thirties, divorced from her husband, dislocated from friends, anesthetized to pain and please, Wheth is a woman who has run out of both desires and motives - the epitome of a generation made ill by too much freedom.
Joan Didion's electrifying first novel is a haunting portrait of a marriage whose wrong turns and betrayals are at once absolutely idiosyncratic and a razor-sharp commentary on the history of California. Everett McClellan and his wife, Lily, are the great-grandchildren of pioneers, and what happens to them is a tragic epilogue to the pioneer experience, a story of murder and betrayal that only Didion could tell with such nuance, sympathy, and suspense.
Library of America launches a definitive collected edition of one of the most original and electric writers of our time with a volume gathering her five iconic books of the 1960s & 70s Joan Didion's influence on postwar American letters is undeniable. Whether writing fiction, memoir, or trailblazing journalism, her gifts for narrative and dialogue, and her intimate but detached authorial persona, have won her legions of readers and admirers. Now Library of America launches its multi-volume edition of Didion's collected writings, prepared in consultation with the author, that brings together her fiction and nonfiction for the first time. Collected in this first volume are Didion's five iconic books from the 1960s and 1970s: Run River , Slouching Towards Bethlehem , Play It As It Lays , A Book of Common Prayer , and The White Album . Whether writing about countercultural San Francisco, the Las Vegas wedding industry, Lucille Miller, Charles Manson, or the shopping mall, Didion achieves a wonderful negative sublimity without condemning her subjects or condescending to her readers. Chiefly about California, these books display Didion's genius for finding exactly the right language and tone to capture America's broken twilight landscape at a moment of headlong conflict and change.
This comprehensive edition brings together for the first time three seminal collections by legendary essayist and journalist Joan Didion: Slouching toward Bethlehem, White Album and Sentimental Journeys. Prefaced with a new introduction by Joan Didion. Live and Learn comprises three of the personal essay collections that established Joan Didion as a major figure in the modern canon - arranged in chronological order so that readers can appreciate not only the qualities of the essays per se, but also their evolution over time. It also includes a new introduction by Joan Didion herself. The stylistic masterpiece Slouching Towards Bethlehem (1968) has become a modern classic, capturing the mood of 1960s America and especially the center of its counterculture, California. The cornerstone essay, an extraordinary report on San Francisco''s Haight-Ashbury, sets the agenda for the rest of this book - depicting and America where, in some way or another, things are falling apart and ''the center cannot hold''. The White Album (1979) is a syncopated, swirling mosaic of the 60s and 70s, covering people and artifacts from the Black Panthers and the Manson family to John Paul Getty''s museum. Sentimental Journeys (1992) shifts its perspective slightly to take in Vietnamese refugee camps in Hong Kong, the Reagan campaign trail, and the inequities of Los Angeles real estate. An important collection, Live and Learn is the perfect one-stop primer on Joan Didion, and an essential reference for readers old and new. It confirms the power of this uniquely unbiased, moving writer, and showcases her artful yet simple prose.
In her latest forays into the American scene, Joan Didion covers ground from Washington to Los Angeles, from a TV producer's gargantuan "manor" to the racial battlefields of New York's criminal courts. At each stop she uncovers the mythic narratives that elude other observers: Didion tells us about the fantasies the media construct around crime victims and presidential candidates; she gives us new interpretations of the stories of Nancy Reagan and Patty Hearst; she charts America's rollercoaster ride through evanescent booms and hard times that won't go away. A bracing amalgam of skepticism and sympathy, After Henry is further proof of Joan Didion's infallible radar for the true spirit of our age.
An exploration of the visual corollary to Didion's life and work and the feeling that each generates in her admirers, detractors and critics--including artists from Helen Lundeberg to Diane Arbus, Betye Saar to Maren Hassinger, Vija Celmins and Andy Warhol.
In Joan Didion: What She Means, the writer and curator Hilton Als creates a mosaic that explores Didion's life and work and the feeling each generates in her admirers, detractors and critics.
Arranged chronologically, the book highlights Didion's fascination with the two coasts that made her. As a Westerner transplanted to New York, Didion was able to look at her native land, its mores and fixed rules of behavior, with the loving and critical eyes of a daughter who got out and went back. (Didion and her late husband moved from New York to Los Angeles in 1964, where they worked as highly successful screenwriters, producing scripts for 1971's The Panic in Needle Park and 1976's A Star Is Born, among other works, before returning to New York 20 years later.) And from her New York perch, Didion was able to observe the political scene more closely, writing trenchant pieces about Clinton, El Salvador and most searingly the Central Park Five. The book includes 50 artists ranging from Brice Marden and Ed Ruscha to Betye Saar, Vija Clemins and many others, with works in all mediums including painting, ephemera, photography, sculpture, video and film. Also included are three previously uncollected texts by Didion: "In Praise of Unhung Wreaths and Love" (1969); a much-excerpted 1975 commencement address at UC Riverside; and "The Year of Hoping for Stage Magic" (2007).